Co je to vlastně muzikální vs. syrový zvuk?
Co je to vlastně muzikální vs. syrový zvuk?
K položení tohoto dotazu mě nepřímo navedl N.A v diskuzi o Accuphase, když zveřejnil, že vlastním dvě sestavy: analogově hrající PASS a sysrově studený Bryston.
A nyní se já ptám: a co vlastně způsobuje, že jeden hraje analogově a druhý studeně? A kde je hranice, když zvuk analogový přechází do studeného a syrového?
V parametrech to jistě není, protože všechny dostupné parametry dnes měřitelné u obou zesilovačů jsou na nadšpičkové úrovni, zkreslením počínaje, rychlostí přeběhu, odstupy, a nevím čím ještě, šířkou pásma....
A hlavně - CO je správně? nejde mi o hledaní Svatého Grálu, spíše o takové zamyšlení.
Jinak N.A. to vystihl přesně, zvuk obou aparátů, co mám doma, je opravdu diametrálně odlišný, oba zvuky se mi líbí (proto si sestavy držím) a musím uznat, že poslouchám "dle nálady". Když chci mít opravdu relaxační poslech s knížkou v ruce, pustím si muziku přes Passe. Když si chci pochutnat na rockovém nátěru, hraje Bryston a velké bedny. To je jasné.
Možná, že jsem uhodil hřebíček na hlavičku a tím, že mám dva různě znějící aparáty, jsem se vyléčil z diagnozy DG307 - audiophilia neurotic:- a nemusím každý den měnit kabely, hroty a přístroje:-)
A nyní se já ptám: a co vlastně způsobuje, že jeden hraje analogově a druhý studeně? A kde je hranice, když zvuk analogový přechází do studeného a syrového?
V parametrech to jistě není, protože všechny dostupné parametry dnes měřitelné u obou zesilovačů jsou na nadšpičkové úrovni, zkreslením počínaje, rychlostí přeběhu, odstupy, a nevím čím ještě, šířkou pásma....
A hlavně - CO je správně? nejde mi o hledaní Svatého Grálu, spíše o takové zamyšlení.
Jinak N.A. to vystihl přesně, zvuk obou aparátů, co mám doma, je opravdu diametrálně odlišný, oba zvuky se mi líbí (proto si sestavy držím) a musím uznat, že poslouchám "dle nálady". Když chci mít opravdu relaxační poslech s knížkou v ruce, pustím si muziku přes Passe. Když si chci pochutnat na rockovém nátěru, hraje Bryston a velké bedny. To je jasné.
Možná, že jsem uhodil hřebíček na hlavičku a tím, že mám dva různě znějící aparáty, jsem se vyléčil z diagnozy DG307 - audiophilia neurotic:- a nemusím každý den měnit kabely, hroty a přístroje:-)
Sestava: Lindemann 820S,Teac Esoteric 50,Bryston BP25,Bryston 14B-SST, Sanyo TP1000, Trichord Diablo, repro projekt Stealth (bas Eton 12´´, středy, výšky Accuton keramika)
Povoz: Subaru Outback 2,5i CVT 129kW 2021, Honda Civic 1,8i
Povoz: Subaru Outback 2,5i CVT 129kW 2021, Honda Civic 1,8i
Re: Co je to vlastně muzikální vs. syrový zvuk?
slovo "muzikální" používají hifisti pro zvuk více zkreslený
hifista nemůže přiznat, že se mu více líbí zkreslenější zvuk (není to nic špatného, hlavně když je spokojen), tak se tomu říká zvuk muzikální nebo třeba analogový
hifista nemůže přiznat, že se mu více líbí zkreslenější zvuk (není to nic špatného, hlavně když je spokojen), tak se tomu říká zvuk muzikální nebo třeba analogový
Re: Co je to vlastně muzikální vs. syrový zvuk?
Jakým zkreslením je postižen tzv. analogový" zvuk Passe?MITO1500 píše:slovo "muzikální" používají hifisti pro zvuk více zkreslený
hifista nemůže přiznat, že se mu více líbí zkreslenější zvuk (není to nic špatného, hlavně když je spokojen), tak se tomu říká zvuk muzikální nebo třeba analogový
Sestava: Lindemann 820S,Teac Esoteric 50,Bryston BP25,Bryston 14B-SST, Sanyo TP1000, Trichord Diablo, repro projekt Stealth (bas Eton 12´´, středy, výšky Accuton keramika)
Povoz: Subaru Outback 2,5i CVT 129kW 2021, Honda Civic 1,8i
Povoz: Subaru Outback 2,5i CVT 129kW 2021, Honda Civic 1,8i
Re: Co je to vlastně muzikální vs. syrový zvuk?
Myslim, ze odpovedi na otazky zde kladene jsou velmi subjektivni a take jde o to, kdo a jak rozdily osobne vnima je schopen vybrat spravna slova na jejich popis.
Pro me je "muzikalni zvuk" nejak necim zabarveny, nevim, jestli jde rict, zkresleny. Rozhodne se na spoustu muziky muze libit vice nez "zvuk syrovy", i kdyz ten zase je asi vice blize pravde. Kde ovsem ta pravda je? Opet je to subjektivni, je to podobne koncertum? Jenze ozvuceni koncertu nebude nikidy stejne a rozhodne jine v ruznych prostorech.
Cim je to zpusobeno? To by nam mohli rict odbornici, kdyz se tu objevi. Nejspis budou "na vine" soucastky uvnitr komponentu, stavba bedny, material, drevo apod.
To se mozna dostavame vice do technickeho pojeti konstrukteru nez do obecneho posouzeni zakladni charakteristiky zvuku, ale proc ne?
Pro me je "muzikalni zvuk" nejak necim zabarveny, nevim, jestli jde rict, zkresleny. Rozhodne se na spoustu muziky muze libit vice nez "zvuk syrovy", i kdyz ten zase je asi vice blize pravde. Kde ovsem ta pravda je? Opet je to subjektivni, je to podobne koncertum? Jenze ozvuceni koncertu nebude nikidy stejne a rozhodne jine v ruznych prostorech.
Cim je to zpusobeno? To by nam mohli rict odbornici, kdyz se tu objevi. Nejspis budou "na vine" soucastky uvnitr komponentu, stavba bedny, material, drevo apod.
To se mozna dostavame vice do technickeho pojeti konstrukteru nez do obecneho posouzeni zakladni charakteristiky zvuku, ale proc ne?
1. Jadis DA88S MkII,McIntosh MCD500,Franco Serblin Accordo Essence,Tyr2,Heimdall2,LessLoss,XLO,filtr NA,BW PV1D, Sennheiser HD595,
2. Electrocompaniet ECI6D,OPPO UDP205,Franco Serblin Accordo,Pro-ject Debut III ES
2. Electrocompaniet ECI6D,OPPO UDP205,Franco Serblin Accordo,Pro-ject Debut III ES
-
- Příspěvky: 412
- Registrován: 20 pro 2011 22:46
Re: Co je to vlastně muzikální vs. syrový zvuk?
O vysvetlenie sa už odborníci neraz snažili a vždy boli "zadupaný".
IMHO, zosilňovač má zosilňovať a nie pridávať muzikálnosť a emócie. Tie emócie sú na hudobnom konzumentovi. Potom sa stáva prípad spomenutý inde, keď prídem nas....ý z práce a doma to nehrá. Inokedy, s pridaným bakšišom, to hrá úúúžasne. Ako to že v prvom prípade zosilňovač emócie prestane dodávať?
IMHO, zosilňovač má zosilňovať a nie pridávať muzikálnosť a emócie. Tie emócie sú na hudobnom konzumentovi. Potom sa stáva prípad spomenutý inde, keď prídem nas....ý z práce a doma to nehrá. Inokedy, s pridaným bakšišom, to hrá úúúžasne. Ako to že v prvom prípade zosilňovač emócie prestane dodávať?
Re: Co je to vlastně muzikální vs. syrový zvuk?
Každý, absolutně každý zesilovač přináší do hudebního díla nahraného na nosiči určité zkreslení.
BVa často říká, že rozdíl,který slyšíme, je jednoduché posoudit diferenční metodou. Tedy rozdíl si poslechnout a pokud ho neslyšíme, tak tam není a je to sugesce.
Osobně nejsem s tímto zajedno, ač musím uznat, že je to jasné vysvětlení a bylo moc fain, kdyby to tak skutečně bylo.
Ovšem jak známo, mnoho velmi podobně "naměřených" zesilovačů při porovnání opravdu hraje jinak. Tady bych to jako sugesci opravdu nebral. Tedy vycházím z laického názoru, že to co se na zesilovači měří, není vše, co ovlivňuje výsledný zvuk. Že existují jiná měření, která ještě buď neznáme, nebo je neumíme dát do vztahu s výsledkem. Více bych se této "odbornosti" vyhnul, protože je to pro technokraty typu Bunty a jemu podobným, jako červený hadr na býka. Já chápu jejich technické myšlení (sám jsem technikem), ale prostě to obrovské množství rozdílných "recenzí" velmi kvalitních zesilovačů není dle mého náhoda.
Z druhé strany je známo, že akustika místnosti je prevít a ovlivňuje výsledný zvuk více jak ( a teď kdo dodá to správné číslo?....), no dejme tomu z více jak 50%.
Druhý největší ovlivňovatel jsou bedny. To jsou řádově velká procenta.Pak zesilovač, pak trochu plackožrout, u gramofonu je to více dle seřízení a kvality, a ať mají všichni klid, tak nějaká setina % jsou kabely. No a nad vším ale ční, psychická pohoda posluchače.
Takže v případě Zdenyho, je ovlivnění výsledku určitě nejvíce dáno různými místnostmi. Pak různými bednami. Pak trochu zesilovačem a pak zbyteček na ostatní.
Někdo navrhne. Tak ať dá do stejné místnosti oba aparáty a porovná vedle sebe. Jasný. Ale problém nastává v momentě, když si do návrhu (např.Hunecke) dáte do stejné místnosti různé bedny a kouknete na výsledky měření.
A je to v pytli, páč je to vždy jinak. A tím je daný rozdíl.
Takže to nechme na tom, co se komu líbí a je to, protože těch proměnných je tolik, že ..........nikdo nevyhraje.
Jinak já zásadně dávám přednost takovým ,jako Bryston a pod.
BVa často říká, že rozdíl,který slyšíme, je jednoduché posoudit diferenční metodou. Tedy rozdíl si poslechnout a pokud ho neslyšíme, tak tam není a je to sugesce.
Osobně nejsem s tímto zajedno, ač musím uznat, že je to jasné vysvětlení a bylo moc fain, kdyby to tak skutečně bylo.
Ovšem jak známo, mnoho velmi podobně "naměřených" zesilovačů při porovnání opravdu hraje jinak. Tady bych to jako sugesci opravdu nebral. Tedy vycházím z laického názoru, že to co se na zesilovači měří, není vše, co ovlivňuje výsledný zvuk. Že existují jiná měření, která ještě buď neznáme, nebo je neumíme dát do vztahu s výsledkem. Více bych se této "odbornosti" vyhnul, protože je to pro technokraty typu Bunty a jemu podobným, jako červený hadr na býka. Já chápu jejich technické myšlení (sám jsem technikem), ale prostě to obrovské množství rozdílných "recenzí" velmi kvalitních zesilovačů není dle mého náhoda.
Z druhé strany je známo, že akustika místnosti je prevít a ovlivňuje výsledný zvuk více jak ( a teď kdo dodá to správné číslo?....), no dejme tomu z více jak 50%.
Druhý největší ovlivňovatel jsou bedny. To jsou řádově velká procenta.Pak zesilovač, pak trochu plackožrout, u gramofonu je to více dle seřízení a kvality, a ať mají všichni klid, tak nějaká setina % jsou kabely. No a nad vším ale ční, psychická pohoda posluchače.
Takže v případě Zdenyho, je ovlivnění výsledku určitě nejvíce dáno různými místnostmi. Pak různými bednami. Pak trochu zesilovačem a pak zbyteček na ostatní.
Někdo navrhne. Tak ať dá do stejné místnosti oba aparáty a porovná vedle sebe. Jasný. Ale problém nastává v momentě, když si do návrhu (např.Hunecke) dáte do stejné místnosti různé bedny a kouknete na výsledky měření.
A je to v pytli, páč je to vždy jinak. A tím je daný rozdíl.
Takže to nechme na tom, co se komu líbí a je to, protože těch proměnných je tolik, že ..........nikdo nevyhraje.
Jinak já zásadně dávám přednost takovým ,jako Bryston a pod.
Re: Co je to vlastně muzikální vs. syrový zvuk?
to boxer
dobre pises..miestnost,repro,zdroj,kable..hoci tie podla mna o nieco viac ako setina..
ja zasadne davam prednost takym ako je Pass..a uz sme doma..
dobre pises..miestnost,repro,zdroj,kable..hoci tie podla mna o nieco viac ako setina..
ja zasadne davam prednost takym ako je Pass..a uz sme doma..
....music is my sanctuary,music is my life....
-
- Příspěvky: 641
- Registrován: 17 dub 2011 21:07
- Bydliště: Ostrava
Re: Co je to vlastně muzikální vs. syrový zvuk?
Přesně tak, myslím že hledání věrného nezkresleného zvuku je úplně zbytečné. Hlavně ať se zvuk líbí. A kdo chce ladit doplňkama ať ladí. Fakt nechápu že to někoho jiného může vytočit. Když jsem poslouchal horny tak mi to nepřišlo taky bůhví jak věrné a nezkreslené, ale tak to šlapalo že to byla bomba. No ale to už pak chce opravdu doma 2 sestavy. Jednu na bigbít co má drajv a druhou jemnou na pohodu. Ale to jsem tvrdil už dávno a naštěstí na 2 sestavy prachy nikdy mít nebudu tak jsem úplně klidný.
CA, MFA, DYNAUDIO,PROJECT,FURUTECH,SUPRA,REL.......OSTRAVAR,BERNARD,ROHAN a jiné, hlavně hodně dobrého, nežli málo špatného.
Re: Co je to vlastně muzikální vs. syrový zvuk?
Můj názor jestli mohu,pokud posloucháte rock,který je už většinou zmršený v nahrávacím studiu pak se může hodit nějaké to zkreslení,ale pokud posloucháte akustickou hudbu minimálně upravovanou ve studiu pak je potřeba zesilovač, který zkresluje jen minimálně,vše může být ovlivněvo samozřejmě více či méně dalšími faktory jak správně popisuje Boxer,tedy místností,repro,kabely a různými voodo a HLAVNĚ POSLUCHAČEM,který pak následně může všechny shora uvedené hifi patenty totálně odmítnout !!!Někdo zase radši nezkreslený zvuk,dobrá nahrávka se dobře poslouchá a horší prostě hůře,to je snad jasný.Sranda je,když pak někdo prohlásí,že mu doma ta (blbá) nahrávka hraje prostě líp,a proč ne že?
EP reprosoustavy + SE-833 MX Challenge + Lampizator Pacific + Pink Faun 2.16x/ultra + Sroll Purity Quntum system + 2x SoTM sNH-10G + Ediscreation LPS, AAI Maestozo LAN, Cryo Ref. Cora kabely od EP , Kraut Gold pro Aes/ebu
Re: Co je to vlastně muzikální vs. syrový zvuk?
Říká se, sice nevím kdy, kdo, jak a podle čeho to definoval, "německý, americký, britský, japonský" zvuk. U beden se různých frekvenčních charakteristik dá dosáhnout mnoha způsoby. At už volbou a zfázováním měničů, stavbou výhybky, vnitřním objemem a kabeláží, tlumením, rozměry a materiálem skříně. Čím se toho dosáhne u zesilovačů, které mají navenek skoro identické hodnoty výsledků různých měření, přitom hrají každý jinak, také netuším. Bavím se o dvou špičkových zesilovačích, které uvedl Zdeny. Ne o porovnání špičky a šuntu. To je otázka pro zdejší odborníky, které součástky a jak, to ovlivní.
Dvě severoamerické značky, dvě různé, dalo by se říct skoro protichůdné zvukové filosofie. Těžko bych poslouchal Bryston s ATC, to už by trhalo uši, nebo PASS se SF. Odchylkou od ideálu (který má každý jiný) se já osobně klaním na stranu Brystonu.
Nevím co je správně, ani nejsem schopen říct jaké zkreslení má Pass. Pokud vím, zkreslení je měřitelná veličina, ale to už jsme zase u těch hodnot, které jsou si podobné
Zdeny
Když vezmu v potaz 5 proměnných u tebe doma (místnost, zdroj, předzes., konec, bedny), nejsem schopen ani spočítat počet různých kombinací, které z toho jdou poskládat, teda jsem línej to počítat. Vím že jsi to někde na foru popisoval, jak si k sobě co sedlo.
Dvě severoamerické značky, dvě různé, dalo by se říct skoro protichůdné zvukové filosofie. Těžko bych poslouchal Bryston s ATC, to už by trhalo uši, nebo PASS se SF. Odchylkou od ideálu (který má každý jiný) se já osobně klaním na stranu Brystonu.
Nevím co je správně, ani nejsem schopen říct jaké zkreslení má Pass. Pokud vím, zkreslení je měřitelná veličina, ale to už jsme zase u těch hodnot, které jsou si podobné
Zdeny
Když vezmu v potaz 5 proměnných u tebe doma (místnost, zdroj, předzes., konec, bedny), nejsem schopen ani spočítat počet různých kombinací, které z toho jdou poskládat, teda jsem línej to počítat. Vím že jsi to někde na foru popisoval, jak si k sobě co sedlo.
Gigawatt PF-2 EVO, Mytek, ATC SIA2-150, ATC SCM40 v2, Furutech, Oyaide, Acoustic Revive, Nordost, Supra
Re: Co je to vlastně muzikální vs. syrový zvuk?
Ahoj. Nepřidám do diskuze nic podstatného. Jenom to, že jsem dlouho nevěděl, jaký zvuk mi vyhovuje. Četl jsem mnohé diskuze a přišlo mi divné, že vidím jedinou cestu v tom, mít dvě aparatury s různým laděním. V mém případě místo jednoho TOP systému dva nižší, ale tu možnost volby. Podle hudby a psychického rozpoložení. Jsem moc rád, že to někteří máte stejně a že tím skončilo mé tápání. Skvělé, dík.
Re: Co je to vlastně muzikální vs. syrový zvuk?
U nás na Slovensku máme syrový zvuk vtedy, keď si pustíme hudbu, ktorá znie muzikálne a zajedáme k nej syr, najlepšie ementál, ktorý má veľa dier a cez tie diery počujeme aj muzikálnosť. Nedoporučujem eidam, pretože nemá diery a zvuk je veľmi syrový.motýl píše:Ahoj. Nepřidám do diskuze nic podstatného. Jenom to, že jsem dlouho nevěděl, jaký zvuk mi vyhovuje. Četl jsem mnohé diskuze a přišlo mi divné, že vidím jedinou cestu v tom, mít dvě aparatury s různým laděním. V mém případě místo jednoho TOP systému dva nižší, ale tu možnost volby. Podle hudby a psychického rozpoložení. Jsem moc rád, že to někteří máte stejně a že tím skončilo mé tápání. Skvělé, dík.
Všeto čo píšem, je iba môj subjektívny názor.
Re: Co je to vlastně muzikální vs. syrový zvuk?
Buh vi, kde si celou dobu lital ?!motýl píše:Ahoj. Nepřidám do diskuze nic podstatného. Jenom to, že jsem dlouho nevěděl, jaký zvuk mi vyhovuje. Četl jsem mnohé diskuze a přišlo mi divné, že vidím jedinou cestu v tom, mít dvě aparatury s různým laděním. V mém případě místo jednoho TOP systému dva nižší, ale tu možnost volby. Podle hudby a psychického rozpoložení. Jsem moc rád, že to někteří máte stejně a že tím skončilo mé tápání. Skvělé, dík.
Nekteri to tak maji a nekteri to nevedi ani po dlouhych letech poslechu
A nekteri mají jasno s jednou aparaturou.
Zalezi hodne na tom na jakem levelu aparatura je a co si kdo muze/chce dovolit...at penezi, tak treba prostorem
1. Jadis DA88S MkII,McIntosh MCD500,Franco Serblin Accordo Essence,Tyr2,Heimdall2,LessLoss,XLO,filtr NA,BW PV1D, Sennheiser HD595,
2. Electrocompaniet ECI6D,OPPO UDP205,Franco Serblin Accordo,Pro-ject Debut III ES
2. Electrocompaniet ECI6D,OPPO UDP205,Franco Serblin Accordo,Pro-ject Debut III ES
Re: Co je to vlastně muzikální vs. syrový zvuk?
Myslím, že muzikální zvuk je přirozený, nezabarvený a hlavně nezarušený. Neboť hudba je po své přirozenosti muzikální. Naopak syrový zvuk je podle mě částečně ve vyšších kmitočtech zkreslený přidaným, zřejmě vf smetím. Pokusy s filtrací a stíněním se mi zadařilo obojí na stejné aparatuře. Tedy muzikalita nastupuje při absenci rušivých prvků.
Ještě si dovolím podotknout, že s muzikalitou se přidruží i rytmika, jak jsem vypozoroval.
Ještě si dovolím podotknout, že s muzikalitou se přidruží i rytmika, jak jsem vypozoroval.
Tidal a Qobuz, Nuc ROCK, Antipodes EX+ Roon, Sroll Epos, Sroll Rhytm, repra Sroll Soundgarden ll, filtr Sroll Purify Quantum, signálové kabely Sroll
Re: Co je to vlastně muzikální vs. syrový zvuk?
(ozivim vlakno, ak to nie je vhodne vlakno, moj prispevok sa moze zmazat)
Dlho podcast-like video medzi Darkom a Srdjanom https://www.youtube.com/watch?v=hsYEau8 ... DarkoAudio ... je to dlhe, prva cast je o THD. Cast kde rozprava o Nels Pass - ladenie zosilovace na specificke harmonicke a preferencie ludi. To ma len utvrdilo, ze idealne hrajuci zosilovac nie je (a taktiez celkovo zostava). Je to naozaj iba o tom co ladi uchu, mozgu a srdcu - a ako vnimame podanie zvuku danej zostavy.
Preco to sem davam? Mal som -aha- moment ked spojil hudobnu teoriu + frekvencie a ladenie (resp. no nenazval to ladenie) zosilovaca. Nejako sa mi to vsetko v hlave spojilo. Uz dlhsie som uvazoval nad tym, preco sa mi prave dany zvuk paci.
Dlho podcast-like video medzi Darkom a Srdjanom https://www.youtube.com/watch?v=hsYEau8 ... DarkoAudio ... je to dlhe, prva cast je o THD. Cast kde rozprava o Nels Pass - ladenie zosilovace na specificke harmonicke a preferencie ludi. To ma len utvrdilo, ze idealne hrajuci zosilovac nie je (a taktiez celkovo zostava). Je to naozaj iba o tom co ladi uchu, mozgu a srdcu - a ako vnimame podanie zvuku danej zostavy.
Preco to sem davam? Mal som -aha- moment ked spojil hudobnu teoriu + frekvencie a ladenie (resp. no nenazval to ladenie) zosilovaca. Nejako sa mi to vsetko v hlave spojilo. Uz dlhsie som uvazoval nad tym, preco sa mi prave dany zvuk paci.
Analog Oracle SME Hana SimAudio Digi SOtM Lumin MolaMola Amp T+A Repro VSA Drat Nordost,CrystalConnect,Haabst,SOtM
Ine GMG Nordost,Townshend,StillPoints,IsoAcoustics,NeoHigh Akustika ArtNovition,SynergisticResearch Praca Kef iFi,Meze IsoTek
Ine GMG Nordost,Townshend,StillPoints,IsoAcoustics,NeoHigh Akustika ArtNovition,SynergisticResearch Praca Kef iFi,Meze IsoTek