Counterpoint NMP-400

Diskuze o výkonových zesilovačích.
Odpovědět
Uživatelský avatar
zappa
Příspěvky: 2203
Registrován: 23 pro 2010 21:52
Bydliště: Vratislav

Counterpoint NMP-400

Příspěvek od zappa »

Zkušenost s Counterpoint stařičkými monobloky je nad očekávání vyinikající. Nemyslel jsem si, že něco takového dokážou takové archaické zesilovače. Spousta dne respektovaných zesilovačů y se mohla stydět. S Horning Euphodite si tedy neskutečně sednou. Našel jsem toto vyprávění:


The Counterpoint NPM Amplifiers

Toto je poměrně dlouhý čtenářský dopis, který by podle mě měl být ještě zveřejněn. Obsahuje informace a postřehy, které jsem nikdy předtím neviděl. Zpočátku jsem se to pokoušel upravit, jen abych to zkrátil, ale brzy jsem cítil, že by během toho bylo něco vytrženo z kontextu. Tak tady je, v podstatě bez úprav, kvůli své délce. (Nemám čas ani přidat tučné písmo .)

" Koupil jsem své NPM z aukce na Ebay, které prodával přímo Michael Elliott, původní návrhář zesilovačů. Po vítězství v aukci jsem požádal o základní upgrade, který by podle Mika přivedl zesilovače na 90 % hodnoty Aria. Zesilovače WT z hlediska zvukového podpisu a stejný stupeň hudebního potěšení jako WT. Zesilovače dorazily v kartonech, kosmeticky byly ve tvaru, který bych nejlépe popsal jako spravedlivý, s viditelnějšími škrábanci na bočních a předních panelech, než jsem čekal .

Po zapnutí s počátečním poslechem mi NPM připomínají vzorky, které jsem slyšel v letech 1992-1993, zapnuté, velmi neutrální. Ve srovnání s Counterpoint SA220 a NPS400, které jsem měl předtím, jsou rozhodně o mnoho tříd nad nimi. Rozhodně nakopne jakýkoli zesilovač Audio Research, který jsem vlastnil (VT150 ​​VT200 VT130 Classic 150 Classic 120, přičemž poslední 3 jsou modifikovány pomocí Infinicap SETI a Auricaps).

Klavírní sóla (Chopin Scherzo Nr.2/Yundi Li/DG a Chopin Valse Op. 34 No.1/Alexandre Tharaud/Harmonia Mundi, Schubert Impromptus/Zimmerman/DG) : velmi plynulé a rovnoměrné, skvělý dynamický kontrast a rozpad, ale nikdy ne opravdu drsný tón jako ostatní polovodičové zesilovače. Zpočátku Chopin Scherzos někdy tlačí obálku rovnoměrnosti na hranici tvrdě, výměna původních Sovtek za JAN Sylvania 6922 problém zmírnila, ale trochu snížila jasnost. Pravděpodobně to má něco společného s věkem Sylvánů. Málem bych zapomněl zmínit to nejdůležitější, klavírní hudba z těchto zesilovačů má BODY, což jsem si myslel, že dokážou pouze dobře vyrobené lampové zesilovače a některé zesilovače Jeffa Rowlanda ve světě tranzistorů. Osobně bych si ještě přál, aby měly více jiskru a vzduchu. Zároveň stále zjišťuji, že přechodný tón ve stopě 16 CD Tharaud/Chopin by velmi občas přešel přes palubu.

Už nějakou dobu mám fobii z pevné fáze kvůli nesnesitelné ocelovosti zvuku houslí z většiny polovodičových a dokonce i hybridních zesilovačů. Můj strach byl zažehnán, když systém hrál Glazunov houslový koncert/Gil Shaham/DG, Sibelius Violon Concerto/Midori/Sony a Vivaldiho Four Seasons/Ozawa-BSO/Telarc. Struny byly dobře texturované a jako bonus navíc dřevěné dechové nástroje kvetou a mají lampovou prezentaci, podobně jako zvuk z mých ostatních referenčních zesilovačů, monofonů VAC Phi 70 a mých starých monofonů BAT VK60. Občas si však všimnu mírného ztenčení a chladu tónu ve stopách 7-9 CD Gil Shaham a také v různých pasážích Sibeliova houslového koncertu.

Část mé fobie z pevného stavu mě vede k tomu, že jsem velmi citlivý na často přehnané a otravné sykavé zvuky. Žádné starosti s NPM. Ženské vokály jako Alfee/Nightclub-Patricia Barber/BlueNote-Premonition, Georgia on my mind/Here's to Ben-Jacintha/Groove Note a Desafinado/Ana Caram/Chesky) jednoduše září s NPM, svěží, hladké a teplé.

Chorální skladby často dávají zesilovačům výzvu kvůli nárokům jak na nízkou úroveň detailů, tak na schopnost udržet zvukovou stabilitu během hlasitých pasáží. Zvuková scéna se ukázala velmi dobře u desek Now the Green Blade Riseth (Kornet Har Sin Vila)/Proprius, přičemž hlasitější pasáže nevykazovaly žádné rozmazání nebo ztvrdnutí. Misa Criola/Ariel Ramirez-Jose Carreras/Philips předvádějí poněkud uvolněnou prezentaci, která mi připomíná můj úplně první konkurz na NPM s tímto CD v roce 1993. Zatímco zvuková scéna byla stabilní bez jakéhokoli rozmazání a sbor byl hladký bez wow, mohl bych použít více vzduchu a možná i ten poslední kousek detailu.

Pořád jsem přemýšlel, jestli to lze snadno vyladit výměnou trubek ovladače nebo krytek spojky. Chápu, že dynamicapy jsou oblíbené Mike Elliott, ale mám sklon k nyní velmi vzácným stříbrným SETI od Infinicapu. Po asi 2 měsících hraní na zesilovače jsem začal experimentovat s Infinicaps (nyní s červeným kabátem, díky kterému vypadají stejně jako Dynamicaps) s malým slyšitelným rozdílem, pak s obligato caps od diyhifisupply v Hong Kongu, které zahřály zvuk a malinký kousek na úkor horního konce. Nějak se mi nikdy nelíbil příliš „rychlý“ zvukový podpis Dynamicaps.

U složitějších kusů jako Firebird Suite/Stravinsky/Telarc, Beethoven Choral Fantasy/Ozawa-BSO/Telarc atd. oceňuji neutralitu a kontrolu nad NPM. Je to všechno o ovládání, od nejnižších registrů až po horní konec. I když mi chybí detaily nízké úrovně nabízené mými nejoblíbenějšími lampovými zesilovači, dynamická stabilita NPM při zachování těla a muzikálnosti je dělá docela příjemnými. Slyšel jsem polovodičové zesilovače jako Pass X350.5, který nabízí jak basový oomph (ještě větší), tak stabilitu při hraní velkých pasáží. Při jízdě na kamarádových Avalon Ascent II (které používám), basy NPM blednou ve srovnání s jeho X350.5. I když řídím své Avalon Eidolony, NPM stále občas vykazují nepatrnou tendenci k suchu, když se hrají hlasité složité pasáže.

Moje dilema u mnoha zesilovačů (zejména u polovodičových) bylo, že mi chybí ten nejvnitřnější detail a ve snaze to kompenzovat jsem zvýšil hlasitost, abych si uvědomil, že hrají příliš nahlas, což má za následek zhroucení zvukové scény a ztenčení nástrojů. NPM nikdy neměly poruchu zvukové scény, ale nějak mám pocit, že při přehrávání hudby s velkým dynamickým kontrastem mi buď něco chybí, nebo spouštím hlasitost trochu moc nahlas.

Pokud jde o mou náklonnost ke špičkovému vzduchu a nejvyšším detailům a jemnosti na nízké úrovni, možná jsem si příliš zvykl na velmi prostornou prezentaci mého referenčního VAC Phi 70, který má 4 300 Bs na stranu, a v menší míře Bat VK60 Monos. Možná žádám příliš mnoho lampového zvuku od dvojice hybridních zesilovačů. S tím jsem nechal zesilovače nečinné a vrátil se ke svému dlouhodobému referenčnímu modelu VAC Phi 70 monos.

Možná je čas je prodat a jít dál, řekl jsem si. Po 2 neúspěšných výpisech na Audiogon s jedním docela frustrujícím zážitkem jsem se rozhodl si je chvíli nechat a pokusit se udělat nějaké mody sám. Moje "jiná" sada lampových zesilovačů je velmi raný pár Canary 309 se základními multicaps nahrazenými Hovland Musicaps. Canarys znějí extrémně hezky, chutně, prostorně a detailně, ale prostě nemají dostatek výkonu, aby poháněly moje Eidolony, když hrají hlasité symfonické pasáže nebo piáno jako Chopin Scherzi. S vírou, že Hovland Musicaps by mohly dát NPM plnější texturu a muzikálnost, jsem se rozhodl je zkusit. Moje nitro mi říká, že mírným zvýšením hodnoty bych mohl získat plnější zvuk, rozhodl jsem se pro 0,15uF nahrazující zásobu 0,1uF. Jsem velmi rád, že jsem udělal skok. Housle zněly masověji a klavírní hudba zněla koherentněji během přechodových jevů. Harmonické tóny Hovlandů se mi líbí víc než Dynamicaps. Naštěstí to nebylo na úkor „leteckého“ oddělení.

Nyní se chystám pokusit se dále zlepšit zvukové schopnosti. Po přečtení stránek Mika Elliotta na www.altavistaaudio.com, kde zmiňuje některé podrobnosti o různých fázích úprav (bylo to od něj velmi laskavé a velkorysé), jsem se rozhodl vyměnit pravděpodobně staré kryty filtrů napájecího zdroje a můstek usměrňovač dodávající energii do koncového stupně. Servisní příručku jsem zakoupil od Mika, abych se ujistil, že mohu správně identifikovat součásti, než budu používat zesilovače.

Stálo to asi 550 dolarů na díly, nějakou dobu zjišťování, jak nejlépe upnout nové kondenzátory (nemají šroubovací konektory jako ty staré) a mnoho výletů do obchodu s přebytky elektroniky. S pomocí mého přítele jsme vše vyměnili a bylo načase zjistit, jestli vyladění napájecího zdroje něco změní.

Asi po 30 minutách zahřívání jsem se rozhodl, že si jedno po druhém pustím "referenční" CD, která znám nejlépe, počínaje těmi zmíněnými. Nemůžu uvěřit, jaký rozdíl tento "DIY-částečný-prémiový-upgrade" udělal pro zesilovače. Myslím, že k popisu zlepšení nemusím sám nic psát. Všechno, co Mike zmínil v odstavci Premium Upgrade na http://www.altavistaaudio.com/npm.html, je pravda. Zesilovače jsou nyní v úplně jiné třídě než dříve. Znějí hřejivě a sladce, zachovávají neuvěřitelně nízké vnitřní detaily, se spoustou dynamického prostoru a tonální stability nazbyt. Hrají hlasité a složité pasáže bez náznaku chladu, přitvrzení nebo „nervozity“. Basy jsou mnohem rychlejší, hlubší a výrazně členitější. Odpadá mírné odlesky klarinetu při hraní určitých pasáží ve hře I'm cancelin/Jazz at the Pawnshop/Proprius. Klavírní hudba nikdy nebyl problém, ale mluvím o správném hraní houslových koncertů (nikdy jsem nezískal solidní zesilovač na housle správně) s dramatickými emocemi, které přenášejí pouze Canary 309, s basovým oomph, který se blíží Pass X350 .5.

Myslím, že jsem měl dostat prémiový upgrade na prvním místě. Ale je zábavnější projít tím procesem. "

(Aktuální systém, ve kterém se nyní nacházejí:
EP reprosoustavy + SE-833 MX Challenge + Lampizator Pacific + Pink Faun 2.16x/ultra + Sroll Purity Quntum system + 2x SoTM sNH-10G + Ediscreation LPS, AAI Maestozo LAN, Cryo Ref. Cora kabely od EP , Kraut Gold pro Aes/ebu
Uživatelský avatar
zappa
Příspěvky: 2203
Registrován: 23 pro 2010 21:52
Bydliště: Vratislav

Re: Counterpoint NMP-400

Příspěvek od zappa »

4094414-b2956a0c-counterpoint-nps-400a-power-amp.jpg
698c84a6c29da842bb9d645ba299341a.jpg
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
EP reprosoustavy + SE-833 MX Challenge + Lampizator Pacific + Pink Faun 2.16x/ultra + Sroll Purity Quntum system + 2x SoTM sNH-10G + Ediscreation LPS, AAI Maestozo LAN, Cryo Ref. Cora kabely od EP , Kraut Gold pro Aes/ebu
elfton
Příspěvky: 102
Registrován: 11 zář 2018 17:35
Kontaktovat uživatele:

Re: Counterpoint NMP-400

Příspěvek od elfton »

To vypada na velmi poctive konstruovany zesilovac, ale neslysel jsem ho. Je ale pomerne slozity, tam u stareho mozna bude treba casem servis kondenzatoru, rele a patic lamp. A co ke Clarysis zkusit SP Audio A400s, pry uz i S ma dalsi vylepseni?
Uživatelský avatar
zappa
Příspěvky: 2203
Registrován: 23 pro 2010 21:52
Bydliště: Vratislav

Re: Counterpoint NMP-400

Příspěvek od zappa »

elfton píše: 01 dub 2024 13:23 To vypada na velmi poctive konstruovany zesilovac, ale neslysel jsem ho. Je ale pomerne slozity, tam u stareho mozna bude treba casem servis kondenzatoru, rele a patic lamp. A co ke Clarysis zkusit SP Audio A400s, pry uz i S ma dalsi vylepseni?
Kondíky a spousta dalších je již vyměněno.
EP reprosoustavy + SE-833 MX Challenge + Lampizator Pacific + Pink Faun 2.16x/ultra + Sroll Purity Quntum system + 2x SoTM sNH-10G + Ediscreation LPS, AAI Maestozo LAN, Cryo Ref. Cora kabely od EP , Kraut Gold pro Aes/ebu
Uživatelský avatar
zappa
Příspěvky: 2203
Registrován: 23 pro 2010 21:52
Bydliště: Vratislav

Re: Counterpoint NMP-400

Příspěvek od zappa »

Tento týden jsme porovnávali s SE-833. Zvusk s Counterpoint je posazen výše, SE-833 jsou spíše do středů s pěkným hutným basem, oboje super, záleží na preferenci a na stylu hudby, který posloucháte. Za mne velký ojev ty Counterpoint. To co chyělo na výškách u SE-833 tak dohnala výměna elektronek na Lampizátoru, KR45 nahradily KR242 a bylo tam všechno. :thumbup: Už musím vyjet do Práglu pro další pochoutky.Těšíme se na víkend Audiohappening.
EP reprosoustavy + SE-833 MX Challenge + Lampizator Pacific + Pink Faun 2.16x/ultra + Sroll Purity Quntum system + 2x SoTM sNH-10G + Ediscreation LPS, AAI Maestozo LAN, Cryo Ref. Cora kabely od EP , Kraut Gold pro Aes/ebu
Odpovědět