Prevence a údržba systému
Napsal: 03 kvě 2023 09:43
Nikde jsem toto vlákno nenašel tak ho otvírám zde, protože mi to přijde jako důležitá část poslechu kvalitního poslechu.
Je zde několik otázek kterým je za mě se třeba věnovat:
1) Čištění konektorů a jeho vliv
2) Zahořování kabelů
3) Praní desek
4) Demagnetizace ( přenosky u gramofonu, cd… )
5) Proměření životnosti lamp, kondenzátoru, gramo.jehel atd.
6) Promazávání páskových systému
7) Četnost údržby
K bodu 4,5,6 to bude z mé strany stručné k tomu se lépe vyjádří majitelé dotyčného segmentu.
Za mě to vnímám dělám tak to:
Add 1 ) roky jsem to neřešil, člověk měnil kabely atd. jenže po nějaké době co kabely už byly ustáleny doma tak člověk zjistí že konektory degradují/oxidují. Co s tím? Má to smysl čistit? Jako vždy člověk provedl poslech před změnou a po změně. Jako ryzí amatér sem použil zprvu Isopropylalkohol a světe div se očistěné všechny konektory a zasunu zpět pustím a najednou se zlepšil prostor a klid v nahrávkách. Byl sem zděšený kolik molekul hudby mi unikalo v nečistých konektorech. Tak jsem to začal sledovat a zjistil sem, že to očištění u mne vydrží tak cca 6 měsíců pak dochází k degradaci. Vznikla otázka co dál? Na doporučení jsem si pořídil sadu Deoxit D100 a Deoxit G100. Kde D100 je čistič a G100 je následná ochrana. Osobně nevidím úplný rozdíl v kvalitě očištění mezi Isopropyl a D 100 ale co je rozdílné je nanesení G100. Z lehkou nedůvěrou jsem ji nanesl a čekal co se bude dít ( výrobce psal - snižuje jiskření, RFI a opotřebení a oděru atd. a jak víme výrobci rádi píšou pohádky) no jenže výrobce opravdu nekecal.. docela mi spadla brada, ten jejich popis sedí. Hlavně RFI je znát což sem nečekal.
Závěr: za mě je očista konektorů nedílnou součásti poslechu. Asi není nutné nanášet nějaké speciální impregnace ale min. očista konektoru při častějším vytahovaní by měla být na místě.
Add 2 ) Pokud si člověk koupí nový kabel, či pojistku tak výrobce píše XXX hodin nechat zahořet v sestavě to plně chápu a co dál? Co když si koupím starší kabel pomůže mi externí zahoření. Odpověď je z cela jednoznačná. ANO. To co platilo pro očistu konektoru tak z 90% platí i pro kabely obzvláště pro napájecí. Tam je ten rozdíl diametrální. Většinou stačí každý kablík nechat na externím přístroji nechat zahořet cca 24-48h. Nejlépe postupně kus po kusu a až pak si pustit celou sestavu najednou a člověk bude nevěřícně koukat co to pozitivně v celé sestavě provedlo.
Proč sem psal, že to platí jen 90%? Jsou výrobci např. AQ, kteří již používají elektrické řízení ( dbs ) a zde se ukázalo další zahoření jako neúčinné, vhledem k tomu že tyto systémy kabel mají neustále pod napětím tak nedochází k jeho degradaci.
Závěr: Nové kabely bych osobně hned s fleku nedával na zahoření, nechal bych je v systému dle doporučení výrobce až pak bych po stejné době je teprve dal zahořet na externí zařízení.
Add 3) zde není co vymýšlet, čistá deska je čistá deska. Zbavíme se statické elektřiny, odstraníme nečistoty, které ulpěly v drážkách vinou vlhkosti a na ně kartáček nestačí
Add 4 ) zde použiji Aretaxův popis kde to vysvětlil velmi dobře: demagnetizér přenosek - Ja ho používam už viac, ako 10 rokov - je to naozaj mimoriadne účinné zariadenie. Keď som mal klasické gramofóny, tak som musel prenosku demagnetizovať každý týždeň. To bol jeden z hlavných dôvodov, prečo som sa zbavil gramofónov EAT Forte a po ňom aj ProJect Signature a vyrobil som gramofón bez magnetov (žiaden slušný gramofón bez magnetov som nenašiel). To tzv. nadľahčovanie taniera veľmi silno ovplyvňovalo prenosku. (Doteraz mi nie je jasné, prečo sa má tanier nadľahčovať. NIe je jednoduchšie a lacnejšie vyrobiť ľahší tanier?). Teraz mám pokoj a stačí mi demagnetizovať prenosku po cca 2 mesiacoch, pričom rozdiel vo zvuku je minimálny. Ale demagnetizér doteraz považujem za nevyhnutné príslušenstvo gramofónu. Podotýkam, že to nie je žiadne woodoo. Na otázku, čo to urobí, je jednoduchá odpoveď - "vyčistí" zvuk, všetko hrá čistejšie, jasnejšie.
Čištení jehel a přenosek: existuje kapalina s řasenkou, k tomu štětce s jemných chlupů, sytém čistění je stejný jako u konektorů, ale blíže se vyjádří majitelé.
Add 5 ) životnost lampy určuje každý výrobce samostatně. Obecně se to dá definovat takto: Během své životnosti ztrácejí lampy svůj zvuk a výkonové charakteristiky. Vyhořelé „unavené“ lampy můžete poznat podle nižšího výkonu a zejména chybějících nižších frekvencí. Dalším typickým znakem konce životnosti lamp je výskyt ohořelých ploch na skle lampy. Ale blíže se vyjádří majitelé jak poznají kdy jde lampa do kytek. Předpokládám že to bude zvukově stejné jako u výkonového kondenzátoru kdy jeho kapacita slábne postupně, ale ucho se přizpůsobuje takže asi to jde poznat tak že člověk musí přidat mimo standartní hlasitost tak aby to hrálo jako na původní hlasitost.
Add 6 ) zde prosím majitelé o vyjádření. Mě zaujal tento článek, který problematiku tohoto systému velmi pěkně popisuje http://www.radiohistoria.sk/Oldradio/ma ... cu/0001005
Add 7 ) Všeobecně se dá říci, že údržba konektoru, zahořovaní, a proměřovaní kapacit by se měla dělat každý rok před začátkem hlavní sezóny poslechu. U přístrojů jako takových, zesilovačů atd bych to spíše viděl jednou za tři roky než každý rok. Tak t dělám já tedy.
Závěr: za mne je preventivní údržba celého systému velmi důležitá a pomáhá k zlepšení kvality poslechu. Je to stejné jako u auta, taky jede lépe pokud mu pravidelně měním olej, brzdové destičky, dekarbonizuju motorovou a výfukovou soustavu…
P.S. pokud jsem na něco zapomněl tak doplňte.
Je zde několik otázek kterým je za mě se třeba věnovat:
1) Čištění konektorů a jeho vliv
2) Zahořování kabelů
3) Praní desek
4) Demagnetizace ( přenosky u gramofonu, cd… )
5) Proměření životnosti lamp, kondenzátoru, gramo.jehel atd.
6) Promazávání páskových systému
7) Četnost údržby
K bodu 4,5,6 to bude z mé strany stručné k tomu se lépe vyjádří majitelé dotyčného segmentu.
Za mě to vnímám dělám tak to:
Add 1 ) roky jsem to neřešil, člověk měnil kabely atd. jenže po nějaké době co kabely už byly ustáleny doma tak člověk zjistí že konektory degradují/oxidují. Co s tím? Má to smysl čistit? Jako vždy člověk provedl poslech před změnou a po změně. Jako ryzí amatér sem použil zprvu Isopropylalkohol a světe div se očistěné všechny konektory a zasunu zpět pustím a najednou se zlepšil prostor a klid v nahrávkách. Byl sem zděšený kolik molekul hudby mi unikalo v nečistých konektorech. Tak jsem to začal sledovat a zjistil sem, že to očištění u mne vydrží tak cca 6 měsíců pak dochází k degradaci. Vznikla otázka co dál? Na doporučení jsem si pořídil sadu Deoxit D100 a Deoxit G100. Kde D100 je čistič a G100 je následná ochrana. Osobně nevidím úplný rozdíl v kvalitě očištění mezi Isopropyl a D 100 ale co je rozdílné je nanesení G100. Z lehkou nedůvěrou jsem ji nanesl a čekal co se bude dít ( výrobce psal - snižuje jiskření, RFI a opotřebení a oděru atd. a jak víme výrobci rádi píšou pohádky) no jenže výrobce opravdu nekecal.. docela mi spadla brada, ten jejich popis sedí. Hlavně RFI je znát což sem nečekal.
Závěr: za mě je očista konektorů nedílnou součásti poslechu. Asi není nutné nanášet nějaké speciální impregnace ale min. očista konektoru při častějším vytahovaní by měla být na místě.
Add 2 ) Pokud si člověk koupí nový kabel, či pojistku tak výrobce píše XXX hodin nechat zahořet v sestavě to plně chápu a co dál? Co když si koupím starší kabel pomůže mi externí zahoření. Odpověď je z cela jednoznačná. ANO. To co platilo pro očistu konektoru tak z 90% platí i pro kabely obzvláště pro napájecí. Tam je ten rozdíl diametrální. Většinou stačí každý kablík nechat na externím přístroji nechat zahořet cca 24-48h. Nejlépe postupně kus po kusu a až pak si pustit celou sestavu najednou a člověk bude nevěřícně koukat co to pozitivně v celé sestavě provedlo.
Proč sem psal, že to platí jen 90%? Jsou výrobci např. AQ, kteří již používají elektrické řízení ( dbs ) a zde se ukázalo další zahoření jako neúčinné, vhledem k tomu že tyto systémy kabel mají neustále pod napětím tak nedochází k jeho degradaci.
Závěr: Nové kabely bych osobně hned s fleku nedával na zahoření, nechal bych je v systému dle doporučení výrobce až pak bych po stejné době je teprve dal zahořet na externí zařízení.
Add 3) zde není co vymýšlet, čistá deska je čistá deska. Zbavíme se statické elektřiny, odstraníme nečistoty, které ulpěly v drážkách vinou vlhkosti a na ně kartáček nestačí
Add 4 ) zde použiji Aretaxův popis kde to vysvětlil velmi dobře: demagnetizér přenosek - Ja ho používam už viac, ako 10 rokov - je to naozaj mimoriadne účinné zariadenie. Keď som mal klasické gramofóny, tak som musel prenosku demagnetizovať každý týždeň. To bol jeden z hlavných dôvodov, prečo som sa zbavil gramofónov EAT Forte a po ňom aj ProJect Signature a vyrobil som gramofón bez magnetov (žiaden slušný gramofón bez magnetov som nenašiel). To tzv. nadľahčovanie taniera veľmi silno ovplyvňovalo prenosku. (Doteraz mi nie je jasné, prečo sa má tanier nadľahčovať. NIe je jednoduchšie a lacnejšie vyrobiť ľahší tanier?). Teraz mám pokoj a stačí mi demagnetizovať prenosku po cca 2 mesiacoch, pričom rozdiel vo zvuku je minimálny. Ale demagnetizér doteraz považujem za nevyhnutné príslušenstvo gramofónu. Podotýkam, že to nie je žiadne woodoo. Na otázku, čo to urobí, je jednoduchá odpoveď - "vyčistí" zvuk, všetko hrá čistejšie, jasnejšie.
Čištení jehel a přenosek: existuje kapalina s řasenkou, k tomu štětce s jemných chlupů, sytém čistění je stejný jako u konektorů, ale blíže se vyjádří majitelé.
Add 5 ) životnost lampy určuje každý výrobce samostatně. Obecně se to dá definovat takto: Během své životnosti ztrácejí lampy svůj zvuk a výkonové charakteristiky. Vyhořelé „unavené“ lampy můžete poznat podle nižšího výkonu a zejména chybějících nižších frekvencí. Dalším typickým znakem konce životnosti lamp je výskyt ohořelých ploch na skle lampy. Ale blíže se vyjádří majitelé jak poznají kdy jde lampa do kytek. Předpokládám že to bude zvukově stejné jako u výkonového kondenzátoru kdy jeho kapacita slábne postupně, ale ucho se přizpůsobuje takže asi to jde poznat tak že člověk musí přidat mimo standartní hlasitost tak aby to hrálo jako na původní hlasitost.
Add 6 ) zde prosím majitelé o vyjádření. Mě zaujal tento článek, který problematiku tohoto systému velmi pěkně popisuje http://www.radiohistoria.sk/Oldradio/ma ... cu/0001005
Add 7 ) Všeobecně se dá říci, že údržba konektoru, zahořovaní, a proměřovaní kapacit by se měla dělat každý rok před začátkem hlavní sezóny poslechu. U přístrojů jako takových, zesilovačů atd bych to spíše viděl jednou za tři roky než každý rok. Tak t dělám já tedy.
Závěr: za mne je preventivní údržba celého systému velmi důležitá a pomáhá k zlepšení kvality poslechu. Je to stejné jako u auta, taky jede lépe pokud mu pravidelně měním olej, brzdové destičky, dekarbonizuju motorovou a výfukovou soustavu…
P.S. pokud jsem na něco zapomněl tak doplňte.