Mirku, moc díky za tvou včerejší návštěvu a možnost vyzkoušet si napájecí kabel AAI M2. Jsem rád, že se ti zvuk líbil. Musím říct, že to byla poměrně dlouhá cesta, kterou jsem zakončil obměnou asi toho nejcitlivějšího v sestavě a to reprosoustavami. Virtuosy byly mojí srdcovou záležitostí a než jsem se těchto repro definitivně vzdal, tak jsem se je snažil doladit z mého pohledu do maxima. Na konci (cca před dvěma měsíci), jsem pochopil, že další krok, který by mou první generaci Virtuos posunul dále, je upgrade výškového reproduktoru a doladění výhybky, kabeláže a reproterminálů. V podstatě na verzi, kterou dnes má několik hifistů a spokojeně užívá. Zajel jsem si tedy poslechnout poslední verzi původní Virtosy, abych měl představu, kam se zvuk posune. Měl jsem určité představy, které jsem očekával a ty se bohužel zcela nenaplnily. Pochopil jsem, že pokud se budu chtít posunout a splnit svou představu o výsledném zvuku, budu muset Virtuosky vyměnit. Logicky cesta vedla do Xavianu, kde jsem si poslechl nové Virtuosy. Ikdyž jsem je poslouchal v jiném prostředí (přímo u Xavianu) a na zesilovači Norma, pochopil jsem, že tohle ladění není můj šálek kávy a myšlenku o koupi nových Virtuos jsem opustil. Další můj krok vedl do Litoměřic na poslech reprosoustav Stranka GT2. Tyto reprosoustavy jsem za dobu jejich vývoje měl možnost párkrát poslechnout zejména v objemnější verzi GT1, kde kromě větších basáků a logicky objemnější ozvučnice, by mělo být osazení a ladění totožné s verzí GT2. Celkově jsem však tyto reprosoustavy vnímal jako něco, co je nad moje finanční možnosti. Nicméně i tak jsem se s Pavlem Strankou spojil a poprosil ho, že bych měl zájem poslechnout si nižší verzi gétéček. Měl jsem štěstí, protože Pavel jedny gétédvojky zrovna finišoval. Dohodli jsme se tedy na poslechu u něj na studiu. GT2 jsem v Litoměřicích poslouchal společně s Mirkem. Zvuk se nám líbil, zejména potom na stříbrných repro kabelech. Dojmy z poslechu jsme tehdy uvedli ve vlákně SPaudia. Cestou zpátky jsme to s Mirkem poměrně detailně probírali. Bylo mi jasné, že se jedná již opravdu o dospělé bedny a je nutné je slyšet u sebe ve svém prostředí. Jedinou otázkou pro mě zůstávala cena, kde mě Mirek upozornil, že za tento zvuk a provedení mám očekávat vysokou cenu. Chlapi z SPaudia mi řekli, že GTdvojku již mají ve finále a bude uvedena na jejich stránkách. Bylo to opravdu úsměvné, bál jsem se zeptat, kolik to bude, tak jsem si řekl, že počkám, až to uvedou na webu. Bál jsem se, že když mi sdělí cenu face to face, tak by se mi mohl nějak blbě pohnout obličej a toho jsem se chtěl vyhnout :-). O to větším překvapením pro mě byla uvedená cena. Čekal jsem. že první číslo bude začínat čtyřkou. Poradil jsem se tedy s manželkou, která se Virtuos nechtěla vzdát a následně jsem se dohodl na poslechovém testu u mě doma. Reprosoustavy mám doma již cca měsíc a za tu dobu jsem repro za účasti a konzultace chlapů z SPaudia ladil do finální zvukové podoby. Pro mě až neuvěřitelné, jak fungují jejich resonanční RBS podložky pod bednami. Mají čtyři barvy a každá opravdu do jisté míry naladí zvuk samotné bedny do určité podoby. Nejvíce mi vyhovovala barva bílá. Dohodli jsem se tedy na osazení finálního podstavce bílými nožičkami. Při testovaní jsem měl původní verzi podstavce s tím, že mi finální verze byla dodaná včera. Tak nějak jsem to bral jako oživení designu a uvidím, jak to bude vypadat. Musím ale říct, že tyto podstavce jsou opravdu neskutečné - nedá se ani tak mluvit o nějakém podstavci, jako spíše o robustní základně! Opět, jak je u SPaudia zvykem, u konstrukce přemýšleli na všem. Jedná se v podstatě o masivní kovový plát o síle 2 cm, ve kterém jsou nožičky zašroubované masivními šrouby a z vrchu výškově seřiditelné. Když je tam chlapi osazovali, tak jsme je museli pokládat zpět na zem ve třech. Bedna se stojany atakuje hranici 100 Kg a je to opravdu mazec!. O uvedených RBS podložkách jsem se již na tomto fóru zmiňoval. Když se do bedny jemné ťukne, tak se chvěje, jako by levitovala, ale ne měkce jako na pružině - prostě jinak a je to zajímavý pocit. V přiložených fotkách si třeba všimněte v zadní části stojanů aretačních černých šteftů, které mají za úkol chránit bednu před převrácením, protože bedna stojí na třech nožičkách - opravdu promyšlené do detailu. Dokonce musím prozradit, že jsem viděl i prototyp vrchní zátěže bedny, která byla osazená na GT1 a designově ladí s podstavci. Vypadalo to velice zajímavě.
No a zvukově? Cca po měsíci jsem schopen s plným svědomím říct, že zvukově nejen splnila, ale jednoznačně předčila moje očekávání. S Virtuosou to nemá srovnání. Tónová vyváženost, rozlišení, detaily a klid, jednoznačně vystihuje zvuk této bedny. Přirozenost vokálů je taková, že jsem ji snad slyšel u opravdu velmi drahých reprosoustav. Jemnost a detaily výšek jsou vynikající a při tom s velikou lehkostí. Basy pevné, plné kresby a detailů. Nedokážu se nabažit zvuku činelů u tria Jarrett, Peacock, DeJohnette - album Tribute - vydavatel ECM. Ten veliký klid a nadhled GTdvojkám ještě více podtrhla nová masivní základna, to byla taková třešnička na dortu, kterou si užívám od včerejška. Zvukově jsem velice spokojený, pro mě nad očekávání a maximální spokojenost. Nebojím se říct, že pro mé uši se jedná o dokonalý zvuk!
Je také nutné říct, že GTdvojky jsou citlivé na ladění zejména kabelů. Mirek byl tak hodný, že donesl síťák AAI, abych měl představu, jak si povede tento velmi dobrý kabel na mé nové sestavě. Nevím, jak to chlapi z SPaudia dělají, ale jejich stříbrný síťový kabel přehrál i tento mezi hifisty oblíbený AAI M2. Pro představu, největší rozdíl byl v tónovém vyvážení vokálů - vyšší přirozenost hlasu a zase ten klid. Opravdu stříbrné kabely STRANKA zvuk nijak nevyleští, nebo nakopnou, ale tonálně vyváží a zklidní. Kabel, který jsme s kabelem AAI srovnávali, byl STRANKA SILVER MAX. Pozice při testu byla před pračkou PSaudio P20. V sestavě mám z produkce STRANKA dva tyto stříbrné kabely - před pračkou a z pračky do koncáku. Ostatní kabely jsou ze stáje PSaudio AC12 A Roth Orfeo zdrojové komponenty + NBS Signature k externímu zdroji. Jinými slovy, není třeba mít osazené všechny kabely od SPaudia a i tak, GTdvojky zní pro mě výborně.
Tak dospělé bedny také potřebují upravenou akustiku. Oproti poslednímu jsem boomkillery potáhl lněnou/režnou bavlnou, jak uvedl Mirek. Nejdříve jsem to bral pouze jako designový posun a nakonec se to projevilo i určitým zklidněním výšek - zřejmě došlo k odstranění parazitních odrazů.
Celkově jsem tedy velmi spokojený a opravdu rád, že jsem tuto změnu zrealizoval. Opět musím smeknout před progresivním přístupem SPaudia a jejich konstruktérů Pavla Stranky a Honzy Hubáčka. Jsou to velicí srdcaři a své výrobky díky tomu, že sami vyvíjí a mají plně pod kontrolou i výrobu, tak se jich vše dotýká vyloženě v osobní rovině. Tento přístup se mi osobně hodně libí a pokud to člověk pochopí, tak těmto lidem (ikdyž výrobce/potažmo i prodejce) začne věřit. Je skvělý pocit, pokud si někdo koupí výrobek od výrobce, který si pevně stojí za svými názory!
No a to je vše :-). Nakonec jsem se opět trochu více rozepsal, ale opravdu mám v sobě spokojenost a klid a chtěl jsem to tak nějak i sdělit ostatním hifistům.
Ještě si dovolím jednu myšlenku, která reaguje na názor, že lepší je poslouchat hudbu a pořád nic neřešit okolo (velmi jednoduše řečeno). Můj názor je takový, že pokud někdo chce, ať se posouvá a laboruje jak často chce - je to jen jeho věc a osobně si jeho posuny a zkušenosti s chutí přečtu - třeba Zappa, opravdu klobouk dolů - to musí být neskutečný pocit a zkušenosti a to nemluvím o zvuku, ten si mohu jen představovat dle popisů
Mě osobně mnohem více uspokojí třeba i hodinový poslech s dobře doladěnou sestavou, než každodenní poslech průměrného zvuku - prosím není to osobní - všeobecně pro pochopení. Ten hodinový zážitek špičkového zvuku mi dá spousty energie, neskutečných pocitů a nikdy ho nezapomenu - zůstane mi uložený v hlavě.
Níže zasílám ještě pár fotek.
Přeji všem klidný poslech a užívejte hudbu chlapi :-)